Konsekvensområder

MÅL FOR KONSEKVENSOMRÅDER

  • At sikre plads til støjende virksomhed og aktiviteter under hensyntagen til støjfølsomme aktiviteter.​

Beskyttelse mod miljømæssig påvirkning, som f.eks. støj sikrer et sundt liv for alle og fremmer trivsel. Planlægningen skal samtidig sikre udviklingsmulighederne for eksisterende industri.

Kort 35.1

Konsekvensområder omkring erhvervsområder, biogasanlæg, vindmøller, fritidsanlæg og militære-anlæg.
Ændret 3. september 2024 i Tillæg nr. 28

Ændret 3. september 2024 i Tillæg nr. 29

35.1
Ved lokalplanlægning eller landzonetilladelse til følsomme formål (boliger, rekreative formål mv.) inden for de udlagte konsekvensområder på kort 35.1 skal det sikres, at aktiviteten ikke udsættes for væsentlig belastning fra eksisterende eller planlagte aktiviteter.

35.2
Støjbelastede arealer må ikke udlægges til støjfølsom anvendelse, med mindre den påtænkte anvendelse kan sikres mod støjgener, eksempelvis ved afskærmning. Et område er væsentligt støjbelastet, hvis støjniveauet er højere end Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for den pågældende anvendelsestype.

35.3
Der må ikke udlægges arealer til støjfølsom anvendelse inden for støjkonsekvenszoner for forsvarets øvelsespladser ved Vordingborg Øvelsesplads og Kulsbjerg Øvelsesplads.

35.4
For byomdannelsesområder, hvor støjbelastede områder udlægges til støjfølsom anvendelse, accepteres en overgangsperiode med støjbelastning fra de eksisterende virksomheder i området. Lokalplanen skal sikre at støjbelastningen ophører inden for en periode på otte år.

Konsekvensområder er et nyt tema i kommuneplanen, og udpeges med henblik på at hindre konflikter mellem eksisterende aktiviteter og ny følsom anvendelse. Udpegningerne sikrer, at der ikke opstår nye begrænsninger, gennem planlægning for eller enkelttilladelser til følsomme anvendelser, for de støjende aktiviteter eller miljøbelastende virksomheder.

Udpegningerne omfatter konsekvenszone på:

  • 500 meter ved erhvervsområder udlagt til produktionserhverv eller transport- og logistik.
  • 500 meter ved biogasanlæg og 300 meter ved biogas gårdanlæg.
  • 300 meter ved vindmøller.
  • 500 meters zone omkring fritidsanlæg til støjende aktivitet og 300 meter ved skydebaner.
  • Støjkonsekvenszoner omkring forsvarets anlæg fastsat af staten.

Konsekvenszonernes afstande er ikke nødvendigvis et udtryk for, at der i denne afstand er en påvirkning af omgivelserne, men et udtryk for at der skal være opmærksomhed ved planlægning eller enkelttilladelser inden for den angivne afstand.

ERHVERVSOMRÅDER TIL PRODUKTIONSERHVERV

Jf. retningslinje 15.10 er en række erhvervsområder udlagt til produktionserhverv, omkring disse områder udlægges et konsekvensområde på 500 meter, hvilket svarer til mindsteafstanden jf. ”Vejledning om produktionsvirksomheder i lokal- og kommuneplanlægningen” områderne er reduceret ved eksisterende boligområder, da der her ikke kan tages nye hensyn til erhvervsområderne.

BIOGASANLÆG

Ved lokalisering af biogasanlæg skal det sikres, at der er minimum 300 meter til nærmeste nabo. Biogasanlæg kan dog have en langt større påvirkning af omgivelserne, hvor især lugtgener kan række ud over 300 meter. Der udlægges konsekvenszone på 500 meter omkring Køng Biogas, og 300 meter omkring gårdbiogasanlægget på Jungshoved.

VINDMØLLER

Der udlægges 300 meters konsekvenszone omkring større vindmøller. De 300 meter tager udgangspunkt i 4x vindmøllehøjden (lovkrav til minimumsafstand til nabobeboelser), hvor de 300 meter tager udgangspunkt i de største vindmøller i Vordingborg Kommune, som har en totalhøjde på 70 meter.

STØJENDE FRITIDSAKTIVITETER

Skydebaner og motorsportsbaner er eksempler på aktiviteter, hvor der ikke bør etableres støjfølsomme aktiviteter i et større område omkring aktiviteten. Det er eksempelvis tilfældet ved området for støjende fritidsaktiviteter i Barmosen, hvoromkring der udlægges en 500 meter konsekvenszone. Ved fritliggende skydebaner udlægges en 300 meters konsekvenszone.

Støjfølsomme områder skal ikke udsættes for støj ud over Miljøstyrelsens grænseværdier for den pågældende anvendelsestype. Kommuneplanen skal forebygge støjgener ved at sikre passende afstand mellem støjende og støjfølsomme aktiviteter. Nye områder skal udlægges under hensyntagen til omkring­liggende områders støjforhold.

STØJ VED MILITÆRE ØVELSESOMRÅDER

Der er støjkonsekvensområder ved de militære øvelsespladser: Vordingborg Øvelsesplads og Kulsbjerg Øvelsesplads. Støjkonsekvenszonerne for de to områder er gengivet på kort 35.2 og 35.3 og afgrænser det område, hvor støjen er kraftigere end LC DEN 55dB. Begge områder anvendes til uddannelsesvirksomhed for håndvåben og der kan også forekomme støj fra helikoptere, lette fly og køretøjer, jævnfør bekendt­gørelse nr. 1732 af 21. december 2015 om støjregulering af forsvarets øvelsespladser og skyde- og øvelses­terræner.

Kort 35.2

Støjfrekvenszone ved Vordingborg Kaserne

Kort 35.3

Støjfrekvenszone ved Stensved Kaserne

ANDRE ANLÆG

I Vordingborg Kommune er Sydmotorvejen og et par landevejsstrækninger omfattet af bekendtgørelsens kortlægningspligt, som varetages af Staten. Konsekvensområder omkring disse veje er ikke medtaget i kommuneplanen.